Page 8 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 8

Postulat 1: Coroczny wzrost płac w przedsiębiorstwach
          w oparciu o negocjacje ze związkami zawodowymi


                                            Realizacja rządowej Strategii na rzecz
                                            Odpowiedzialnego  Rozwoju  wymaga
                                            wyższych płac, m.in. w przedsiębior-
                                            stwach. W przeciwnym razie Polska
                                            jeszcze  długo  nie  wydostanie  się  z  pu-
                                            łapki średniego dochodu. Kondycja fi-
                                            nansowa przedsiębiorstw i wypracowa-
                                            ne przez nie zyski stanowią korzystną
                                            przestrzeń dla negocjowania wzrostu
                                            wynagrodzeń przez związki zawodowe.
                                            Potrzeba wzrostu wynagrodzeń pracow-
          ników wynika z ich generalnie niskiego poziomu i rosnącej wydajności pracy. Wyższy
          wzrost płac pracowników jest uzasadniony także z uwagi na rosnące koszty życia,
          o czym świadczą dane opisujące kształtowanie się poziomu inflacji. Wzrost docho-
          dów do dyspozycji gospodarstw domowych jest istotny, skoro sam rząd przyjął zało-
          żenie, że to popyt konsumpcyjny ma być kluczowym komponentem wzrostu PKB.
          Doświadczenie minionych lat pokazało, że uchylenie ustawy z dnia 16 grudnia
          1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagro-
          dzeń u przedsiębiorców pozbawiło, w wielu przypadkach, przedstawicieli pracow-
          ników skutecznego narzędzia wpływania na kształtowanie funduszu płac w przed-
          siębiorstwie. Zgodnie z tą ustawą, przepisy prawa regulowały mechanizm negocjacji
          kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców. Mechanizm
          ten miał zastosowanie do podmiotów gospodarki narodowej prowadzących działal-
          ność gospodarczą, w tym również jednostek organizacyjnych działających na pod-
          stawie prawa bankowego, prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi
          i funduszach powierniczych, przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej,
          a także samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej zatrudniających powyżej
          50 osób.

          Przepisy ustawy upoważniały Trójstronną Komisję do Spraw Społeczno-Gospodar-
          czych do uzgodnienia wskaźników wzrostu przeciętnych wynagrodzeń zaliczanych
          w ciężar kosztów u przedsiębiorców. Corocznie, Komisja Trójstronna, na podstawie
          otrzymanych od rządu informacji, określała, w drodze uchwały, roczny wskaźnik
          przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wraz ze wskaźnikami kwartal-
          nymi. Jeżeli Trójstronna Komisja nie wywiązała się z obowiązków w terminie, wskaź-
          nik ten określała Rada Ministrów.

          Po uchyleniu ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przecięt-
          nych wynagrodzeń u przedsiębiorców brak jest mechanizmu oddziaływania na ne-
          gocjacje płacowe ze szczebla krajowego. Wzrost płac ustalają samodzielnie zakłado-
          we organizacje związkowe i pracodawca.
          Uważamy, że prowadzenie negocjacji płacowych w firmach nadal powinno odby-
       8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13