Page 8 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 8
Postulat 1: Coroczny wzrost płac w przedsiębiorstwach
w oparciu o negocjacje ze związkami zawodowymi
Realizacja rządowej Strategii na rzecz
Odpowiedzialnego Rozwoju wymaga
wyższych płac, m.in. w przedsiębior-
stwach. W przeciwnym razie Polska
jeszcze długo nie wydostanie się z pu-
łapki średniego dochodu. Kondycja fi-
nansowa przedsiębiorstw i wypracowa-
ne przez nie zyski stanowią korzystną
przestrzeń dla negocjowania wzrostu
wynagrodzeń przez związki zawodowe.
Potrzeba wzrostu wynagrodzeń pracow-
ników wynika z ich generalnie niskiego poziomu i rosnącej wydajności pracy. Wyższy
wzrost płac pracowników jest uzasadniony także z uwagi na rosnące koszty życia,
o czym świadczą dane opisujące kształtowanie się poziomu inflacji. Wzrost docho-
dów do dyspozycji gospodarstw domowych jest istotny, skoro sam rząd przyjął zało-
żenie, że to popyt konsumpcyjny ma być kluczowym komponentem wzrostu PKB.
Doświadczenie minionych lat pokazało, że uchylenie ustawy z dnia 16 grudnia
1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagro-
dzeń u przedsiębiorców pozbawiło, w wielu przypadkach, przedstawicieli pracow-
ników skutecznego narzędzia wpływania na kształtowanie funduszu płac w przed-
siębiorstwie. Zgodnie z tą ustawą, przepisy prawa regulowały mechanizm negocjacji
kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców. Mechanizm
ten miał zastosowanie do podmiotów gospodarki narodowej prowadzących działal-
ność gospodarczą, w tym również jednostek organizacyjnych działających na pod-
stawie prawa bankowego, prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi
i funduszach powierniczych, przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej,
a także samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej zatrudniających powyżej
50 osób.
Przepisy ustawy upoważniały Trójstronną Komisję do Spraw Społeczno-Gospodar-
czych do uzgodnienia wskaźników wzrostu przeciętnych wynagrodzeń zaliczanych
w ciężar kosztów u przedsiębiorców. Corocznie, Komisja Trójstronna, na podstawie
otrzymanych od rządu informacji, określała, w drodze uchwały, roczny wskaźnik
przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wraz ze wskaźnikami kwartal-
nymi. Jeżeli Trójstronna Komisja nie wywiązała się z obowiązków w terminie, wskaź-
nik ten określała Rada Ministrów.
Po uchyleniu ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przecięt-
nych wynagrodzeń u przedsiębiorców brak jest mechanizmu oddziaływania na ne-
gocjacje płacowe ze szczebla krajowego. Wzrost płac ustalają samodzielnie zakłado-
we organizacje związkowe i pracodawca.
Uważamy, że prowadzenie negocjacji płacowych w firmach nadal powinno odby-
8