Page 9 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 9

wać się przy zachowaniu pełnej suwerenności podmiotów dialogu społecznego, tzn.
          organizacji związkowych i pracodawców. Tak jak dotychczas, wzrost wynagrodzeń
          na szczeblu przedsiębiorstwa musi być oparty na możliwościach i sytuacji finanso-
          wej każdego z nich. Poszukiwanie kompromisu w negocjacjach może być jednak
          łatwiejsze, jeśli w proces ten zaangażują się reprezentatywne centrale związkowe
          i organizacje pracodawców, tworzące Radę Dialogu Społecznego, które corocznie
          ustalały będą rekomendowany wskaźnik przyrostu wynagrodzeń na kolejny rok. Ce-
          lem OPZZ jest wprowadzenie stałego mechanizmu ustalania wskaźnika przyrostu
          wynagrodzeń  na  dany  rok  oraz  obligatoryjność  corocznych  negocjacji  płacowych
          w przedsiębiorstwie w oparciu o ten wskaźnik. W trakcie negocjacji należy pamię-
          tać, że wyznacznikiem wysokości wskaźnika przyrostu przeciętnego wynagrodzenia
          u danego przedsiębiorcy powinna być jego sytuacja finansowa.





          Postulat 2: Gwarancja systemowego wzrostu płac dla
          zatrudnionych w instytucjach publicznych


                                            Deklaracje rządu zawarte w Strategii
                                            na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju,
                                            zakładają  transformację  gospodarki
                                            w kierunku oparcia jej na wiedzy z inno-
                                            wacyjnym sektorem wytwórczym oraz
                                            nowoczesnym sektorem usług. Wyma-
                                            ga to stworzenia właściwych warun-
                                            ków do wzrostu wynagrodzeń nie tylko
                                            w sektorze przedsiębiorstw, ale także
                                            w sferze budżetowej.

          Niestety obecny poziom płac w sferze budżetowej zmniejsza zainteresowanie pracą
          w sektorze publicznym. Prowadzi też do postępującej erozji kadr i hamuje rozwój
          państwa. Wbrew politycznym deklaracjom, państwo wciąż nie gwarantuje zasad-
          niczej poprawy sytuacji płacowej osób zatrudnionych w instytucjach publicznych
          i nie wzmacnia swojej pozycji jako pracodawcy oferującego atrakcyjne miejsca pracy.

          Wysokość wynagrodzeń pracowników, jak też rozwarstwienie płacowe między po-
          szczególnymi grupami zawodowymi pracującymi w instytucjach publicznych, są od
          lat źródłem konfliktów. W wielu jednostkach budżetowych wysokość przeciętnego
          wynagrodzenia jest niższa od średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
          OPZZ negatywnie ocenia propozycję rządu dotyczącą zamrożenia w 2021 r. wskaźni-
          ka wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.

          Realnym problemem sfery budżetowej jest duża fluktuacja zatrudnienia. W służbie
          cywilnej zatrudnienie w latach 2010-2017 spadło łącznie o 2,9 proc., w sytuacji na-
                                                                              9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14