Page 9 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 9
wać się przy zachowaniu pełnej suwerenności podmiotów dialogu społecznego, tzn.
organizacji związkowych i pracodawców. Tak jak dotychczas, wzrost wynagrodzeń
na szczeblu przedsiębiorstwa musi być oparty na możliwościach i sytuacji finanso-
wej każdego z nich. Poszukiwanie kompromisu w negocjacjach może być jednak
łatwiejsze, jeśli w proces ten zaangażują się reprezentatywne centrale związkowe
i organizacje pracodawców, tworzące Radę Dialogu Społecznego, które corocznie
ustalały będą rekomendowany wskaźnik przyrostu wynagrodzeń na kolejny rok. Ce-
lem OPZZ jest wprowadzenie stałego mechanizmu ustalania wskaźnika przyrostu
wynagrodzeń na dany rok oraz obligatoryjność corocznych negocjacji płacowych
w przedsiębiorstwie w oparciu o ten wskaźnik. W trakcie negocjacji należy pamię-
tać, że wyznacznikiem wysokości wskaźnika przyrostu przeciętnego wynagrodzenia
u danego przedsiębiorcy powinna być jego sytuacja finansowa.
Postulat 2: Gwarancja systemowego wzrostu płac dla
zatrudnionych w instytucjach publicznych
Deklaracje rządu zawarte w Strategii
na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju,
zakładają transformację gospodarki
w kierunku oparcia jej na wiedzy z inno-
wacyjnym sektorem wytwórczym oraz
nowoczesnym sektorem usług. Wyma-
ga to stworzenia właściwych warun-
ków do wzrostu wynagrodzeń nie tylko
w sektorze przedsiębiorstw, ale także
w sferze budżetowej.
Niestety obecny poziom płac w sferze budżetowej zmniejsza zainteresowanie pracą
w sektorze publicznym. Prowadzi też do postępującej erozji kadr i hamuje rozwój
państwa. Wbrew politycznym deklaracjom, państwo wciąż nie gwarantuje zasad-
niczej poprawy sytuacji płacowej osób zatrudnionych w instytucjach publicznych
i nie wzmacnia swojej pozycji jako pracodawcy oferującego atrakcyjne miejsca pracy.
Wysokość wynagrodzeń pracowników, jak też rozwarstwienie płacowe między po-
szczególnymi grupami zawodowymi pracującymi w instytucjach publicznych, są od
lat źródłem konfliktów. W wielu jednostkach budżetowych wysokość przeciętnego
wynagrodzenia jest niższa od średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
OPZZ negatywnie ocenia propozycję rządu dotyczącą zamrożenia w 2021 r. wskaźni-
ka wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.
Realnym problemem sfery budżetowej jest duża fluktuacja zatrudnienia. W służbie
cywilnej zatrudnienie w latach 2010-2017 spadło łącznie o 2,9 proc., w sytuacji na-
9