Page 29 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 29

Państwowa Inspekcja Pracy przy realizacji zadań współdziała ze związkami zawodo-
          wymi, organizacjami pracodawców, organami samorządu załogi, radami pracowni-
          ków, społeczną inspekcją pracy itd. Dodatkowo, art. 29 tej ustawy konkretyzuje na
          czym współdziałanie w toku czynności kontrolnych ma polegać.
          W praktyce realizacja ww. ustawowego obowiązku wygląda różnie, OPZZ uważa za
          zasadne zniesienie obowiązku przedstawiania upoważnienia do prowadzenia kon-
          troli. Do tego celu winna wystarczać legitymacja służbowa inspektora pracy.

          Od lat w debacie publicznej trwa dyskusja dotycząca zwiększenia wysokości sank-
          cji, obecnie niewspółmiernie niskich w odniesieniu do wykroczeń i naruszeń prawa.
          Aktualne restrykcje finansowe nie odstraszają od popełniania kolejnych naruszeń.
          A skala naruszeń w tym zakresie niestety nie spada. Na to zagadnienie OPZZ zwracał
          uwagę niejednokrotnie.
          Liczba zadań powierzanych do realizacji Państwowej Inspekcji Pracy stale rośnie,
          czemu nie towarzyszy adekwatny do potrzeb wzrost zasobów kadrowych i finanso-
          wych. Zwraca uwagę znaczące, wykraczające poza ustawę o PiP rozszerzenie zakre-
          su zadań Państwowej Inspekcji Pracy np. nowe obowiązki związane z wdrażaniem
          ustawy o pracowniczych planach kapitałowych czy kontrolami egzekucji świadczeń
          alimentacyjnych. Od lat przypominamy i postulujemy, aby w ślad za nowymi usta-
          wowymi obowiązkami nakładanymi na inspektorów pracy, podążał systematyczny
          wzrost nakładów finansowych. Przełoży się to zarówno na wynagrodzenia dla in-
          spektorów, jak i na zwiększenie efektywności działalności inspekcji pracy jako insty-
          tucji. Niezbędne jest zwłaszcza wzmocnienie kadrowe. Jednocześnie, nieadekwatna
          wobec zadań i odpowiedzialności wysokość wynagrodzeń pracowników inspekcji
          pracy nie stanowi zachęty do zwiększania obsady etatowej inspektorów pracy, od
          których wymaga się bardzo wysokich kwalifikacji.

          Bez zmian systemowych pełna realizacja zadań inspekcji będzie niemożliwa, a za-
          pewnienie w budżecie państwa odpowiednich środków na realizację wszechstron-
          nych zadań ujętych tak szeroko corocznych programach inspekcji pracy z pewnością
          wpłynie na efektywność działania tej instytucji.
          Skuteczna i zakrojona na szeroką skalę prewencja prowadzona przez organy inspek-
          cji pracy na wszystkich poziomach, zapobiega zarówno zagrożeniom w środowisku
          pracy jak również kształtuje właściwe postawy u pracodawców i pracowników. Kon-
          trole,  programy prewencyjne, działania medialne, szkolenia, wydawnictwa i doradz-
          two pomagają zarówno pracodawcom jak i związkom zawodowym w zarządzaniu
          bezpieczeństwem pracy. Nie można o tym zapominać.









                                                                             29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34