Page 28 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 28
Postulat 16: Zwiększenie skuteczności i efektywności
działania Państwowej Inspekcji Pracy
OPZZ od lat apeluje do organów sta-
nowiących prawo o wzmocnienie Pań-
stwowej Inspekcji Pracy. Inspekcja jest
organem powołanym do sprawowania
nadzoru i kontroli przestrzegania prawa
pracy, zasad bezpieczeństwa i higieny
pracy, a także przepisów dotyczących
legalności zatrudnienia i innej pracy za-
robkowej.
Rozpatrując ocenę skuteczności i efek-
tywności działania inspekcji pracy, warto dokonać analizy elementów, od których
efektywność i skuteczność zależy. Są nimi m.in.:
• wzajemne, partnerskie współdziałanie w toku czynności kontrolnych inspektorów
pracy oraz organizacji związkowych i społecznej inspekcji pracy;
• obowiązek wcześniejszego informowania przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia
kontroli, nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni
od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, zgodnie z art.
48 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2028 r. Prawo przedsiębiorców. To jeden z prze-
pisów prawnych, o zmianę którego OPZZ apeluje od lat, a które utrudniają sku-
teczną realizację funkcji kontrolnych inspekcji pracy. To pozostaje w sprzeczności
z uprawnieniami inspektorów pracy do przeprowadzania, bez uprzedzenia i o każ-
dej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w zakresie
stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz legalności zatrudnienia. Powiadomienie
podmiotu kontrolowanego o planowanej kontroli w wielu przypadków czyni taką
kontrolę bezprzedmiotową;
• niewystarczające środki prawne i kary w stosunku do skali i wagi naruszeń przepi-
sów prawa pracy i bezpieczeństwa pracy;
• wzmocnienie inspektorów pracy w dodatkowe uprawnienia m.in.: poprzez na-
danie im możliwości zmiany w drodze decyzji administracyjnej przekształcania
umów cywilnoprawnych w umowy o pracę w sytuacjach, gdy praca na podsta-
wie umów cywilnoprawnych jest świadczona w warunkach charakterystycznych
dla stosunków pracy. Obecnie pracownik dochodzi swoich roszczeń w tym zakresie
w sądach pracy, jednak przewlekłość rozpatrywanych spraw pracowniczych, jak też
niska skuteczność działań prokuratury sprawia, że pracownicy z góry czują się na
przegranej pozycji;
• zwiększanie finansowania działalności inspekcji pracy jako instytucji realizującej
ustawowy zakres zadań niewspółmiernie większy od zabezpieczanych środków fi-
nansowych.
28