Page 28 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 28

Postulat 16: Zwiększenie skuteczności i efektywności
          działania Państwowej Inspekcji Pracy


                                            OPZZ  od  lat  apeluje  do  organów  sta-
                                            nowiących prawo o wzmocnienie Pań-
                                            stwowej  Inspekcji  Pracy. Inspekcja  jest
                                            organem powołanym do sprawowania
                                            nadzoru i kontroli przestrzegania prawa
                                            pracy, zasad bezpieczeństwa  i higieny
                                            pracy, a także przepisów dotyczących
                                            legalności zatrudnienia i innej pracy za-
                                            robkowej.
                                            Rozpatrując ocenę skuteczności i efek-
          tywności działania inspekcji pracy, warto dokonać analizy elementów, od których
          efektywność i skuteczność zależy. Są nimi m.in.:

          • wzajemne, partnerskie współdziałanie w toku czynności kontrolnych inspektorów
           pracy oraz organizacji związkowych i społecznej inspekcji pracy;
          • obowiązek wcześniejszego informowania przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia
           kontroli, nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni
           od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, zgodnie z art.
           48 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2028 r. Prawo przedsiębiorców. To jeden z prze-
           pisów prawnych, o zmianę którego OPZZ apeluje od lat, a które utrudniają sku-
           teczną realizację funkcji kontrolnych inspekcji pracy. To pozostaje w sprzeczności
           z uprawnieniami inspektorów pracy do przeprowadzania, bez uprzedzenia i o każ-
           dej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w zakresie
           stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz legalności zatrudnienia. Powiadomienie
           podmiotu kontrolowanego o planowanej kontroli w wielu przypadków czyni taką
           kontrolę bezprzedmiotową;
          • niewystarczające środki prawne i kary w stosunku do skali i wagi naruszeń przepi-
           sów prawa pracy i bezpieczeństwa pracy;
          • wzmocnienie inspektorów pracy w dodatkowe uprawnienia m.in.: poprzez na-
           danie im możliwości zmiany w drodze decyzji administracyjnej przekształcania
           umów cywilnoprawnych w umowy o pracę w sytuacjach, gdy praca na podsta-
           wie umów cywilnoprawnych jest świadczona w warunkach charakterystycznych
           dla stosunków pracy. Obecnie pracownik dochodzi swoich roszczeń w tym zakresie
           w sądach pracy, jednak przewlekłość rozpatrywanych spraw pracowniczych, jak też
           niska skuteczność działań prokuratury sprawia, że pracownicy z góry czują się na
           przegranej pozycji;
          • zwiększanie finansowania działalności inspekcji pracy jako instytucji realizującej
           ustawowy zakres zadań niewspółmiernie większy od zabezpieczanych środków fi-
           nansowych.




       28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33