Page 26 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 26
Kolejną istotną kwestią jest konieczność zagwarantowania prawa do prowadzenia
sporu zbiorowego i strajku z podmiotem odpowiedzialnym za politykę płacową i wa-
runki pracy w danym przedsiębiorstwie lub instytucji. Ustawa o rozwiązywaniu spo-
rów zbiorowych bardzo wąsko zdefiniowała pojęcie pracodawcy. W obecnym sta-
nie prawnym wiele organizacji związkowych ma problemy z prowadzeniem sporu
zbiorowego w zakładzie pracy, ponieważ ich pracodawca jest ograniczony w zakresie
podejmowania decyzji, która leży w gestii podmiotu nadrzędnego. Tym samym, zda-
niem OPZZ niezbędnym jest wprowadzenie nowej definicji pracodawcy umożliwia-
jącej prowadzenie sporu zbiorowego z rzeczywistym pracodawcą, który w szczegól-
ności rozstrzyga o środkach na wynagrodzenia osób zatrudnionych oraz podejmuje
inne istotne decyzje w sferze praw i interesów pracowniczych.
Postulat 15: Prawo do wstępu na teren zakładu pracy
przedstawicieli związków zawodowych, którzy nie są
zatrudnieni u danego pracodawcy, jeżeli wynika to
z oczekiwań pracowników oraz do prowadzenia polityki
informacyjnej na terenie zakładu pracy
Wiele zakładowych związków zawodo-
wych należy do większych organizacji.
W negocjacjach z pracodawcą często
pojawia się konieczność skorzystania
z pomocy związkowców niezatrudnio-
nych w danym zakładzie pracy, będą-
cych przedstawicielami nadrzędnych
instancji związkowych. Pracodawcy
mają swobodę w doborze zewnętrzne-
go eksperta czy doradcy, a związkowcy
muszą na to uzyskać zgodę. Udział w
różnego rodzaju działaniach związkowych osób spoza zakładu pracy jest naturalną
konsekwencją zasad przewidzianych w powszechnie obowiązujących przepisach
prawa, w tym związanych z niezależnością i samorządnością organizacji związkowej.
Należy pamiętać, że funkcje związkowe wykonywane są społecznie, a aktyw związ-
kowy wyłaniany jest spośród pracowników zakładu pracy. W praktyce możliwości ich
działania są mocno ograniczone. Niektórzy pracodawcy nie chcą widzieć na tere-
nie zakładu pracy osób w nim niezatrudnionych, tłumacząc zakaz wstępu wszelki-
mi możliwymi sposobami, np. zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, kwestiami
ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa czy regulacjami związanymi z ustawą o ochro-
nie danych osobowych - RODO. Jest to oczywiście pretekst do tego, aby utrudnić
wykonywanie ustawowych uprawnień związków zawodowych i maksymalnie ogra-
niczyć możliwości skutecznego działania.
26