Page 26 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 26

Kolejną istotną kwestią jest konieczność zagwarantowania prawa do prowadzenia
          sporu zbiorowego i strajku z podmiotem odpowiedzialnym za politykę płacową i wa-
          runki pracy w danym przedsiębiorstwie lub instytucji. Ustawa o rozwiązywaniu spo-
          rów zbiorowych bardzo wąsko zdefiniowała pojęcie pracodawcy. W obecnym sta-
          nie prawnym wiele organizacji związkowych ma problemy z prowadzeniem sporu
          zbiorowego w zakładzie pracy, ponieważ ich pracodawca jest ograniczony w zakresie
          podejmowania decyzji, która leży w gestii podmiotu nadrzędnego. Tym samym, zda-
          niem OPZZ niezbędnym jest wprowadzenie nowej definicji pracodawcy umożliwia-
          jącej prowadzenie sporu zbiorowego z rzeczywistym pracodawcą, który w szczegól-
          ności rozstrzyga o środkach na wynagrodzenia osób zatrudnionych oraz podejmuje
          inne istotne decyzje w sferze praw i interesów pracowniczych.



          Postulat 15: Prawo do wstępu na teren zakładu pracy
          przedstawicieli związków zawodowych, którzy nie są
          zatrudnieni u danego pracodawcy, jeżeli wynika to
          z oczekiwań pracowników oraz do prowadzenia polityki
          informacyjnej na terenie zakładu pracy

                                            Wiele zakładowych związków zawodo-
                                            wych należy do większych organizacji.
                                            W negocjacjach z pracodawcą często
                                            pojawia się konieczność skorzystania
                                            z pomocy związkowców niezatrudnio-
                                            nych w danym zakładzie pracy, będą-
                                            cych przedstawicielami nadrzędnych
                                            instancji  związkowych.  Pracodawcy
                                            mają swobodę w doborze zewnętrzne-
                                            go eksperta czy doradcy, a związkowcy
                                            muszą na to uzyskać zgodę. Udział w
          różnego rodzaju działaniach związkowych osób spoza zakładu pracy jest naturalną
          konsekwencją zasad przewidzianych w powszechnie obowiązujących przepisach
          prawa, w tym związanych z niezależnością i samorządnością organizacji związkowej.
          Należy pamiętać, że funkcje związkowe wykonywane są społecznie,  a aktyw związ-
          kowy wyłaniany jest spośród pracowników zakładu pracy. W praktyce możliwości ich
          działania są mocno ograniczone. Niektórzy pracodawcy nie chcą widzieć na tere-
          nie zakładu pracy osób w nim niezatrudnionych, tłumacząc zakaz wstępu wszelki-
          mi możliwymi sposobami, np. zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, kwestiami
          ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa czy regulacjami związanymi z ustawą o ochro-
          nie danych osobowych - RODO. Jest to oczywiście pretekst do tego, aby utrudnić
          wykonywanie ustawowych uprawnień związków zawodowych i maksymalnie ogra-
          niczyć możliwości skutecznego działania.



       26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31