Page 25 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 25

Postulat 14: Zagwarantowanie prawa do strajku
          dla wszystkich zatrudnionych, prawo związków
          zawodowych do prowadzenia sporu zbiorowego i strajku
          z podmiotem odpowiedzialnym za politykę płacową
          i warunki pracy w danym przedsiębiorstwie


                                            Prawo do strajku stanowi jedną z wolno-
                                            ści związkowych gwarantowanych w art.
                                            59 ust. 3  Konstytucji  Rzeczypospolitej
                                            Polskiej. Jest ściśle powiązane z zasadą
                                            wolności koalicji związkowej. Jest zara-
                                            zem środkiem realizacji innych wolno-
                                            ści  związkowych  (K.W. Baran,  Wolności
                                            związkowe i ich gwarancje w systemie
                                            ustawodawstwa polskiego, Bydgoszcz–
                                            Kraków 2001, s. 135).

          Prawo do strajku jest następstwem prawa do organizowania się, chronionego przez
          Konwencję  Międzynarodowej  Organizacji  Pracy  nr  87  dotyczącej  wolności  związ-
          kowej i ochrony praw związkowych. Zgodnie ze stanowiskiem Komitetu Wolności
          Związkowych  Rady  Administracyjnej  Międzynarodowego  Biura  Pracy,  prawo do
          strajku jest jednym z podstawowych środków, za pomocą którego, pracownicy i ich
          organizacje mogą działać na rzecz swoich interesów ekonomicznych i społecznych
          oraz bronić ich. Komitet uważa prawo do strajku za fundamentalne prawo pracow-
          ników i ich organizacji.

          Art. 19 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych przewiduje liczne ograniczenia
          prawa do strajku, nakreślając katalog podmiotów, w których strajk jest niedopusz-
          czalny. Godzi się zaakcentować, iż tegoż prawa nie mają m.in. wszyscy pracownicy
          zatrudnieni w organach władzy państwowej, administracji rządowej i samorządo-
          wej. Trudno jest znaleźć uzasadnienie pozbawienia, tak istotnego z punktu widzenia
          działalności związkowej uprawnienia, dla tak szerokiego katalogu pracowników.

          Inne z przepisów ww. ustawy stanowią, iż niedopuszczalne jest zaprzestanie pracy
          w wyniku akcji strajkowych na stanowiskach pracy, urządzeniach i instalacjach, na
          których zaniechanie pracy zagraża życiu i zdrowiu ludzkiemu lub bezpieczeństwu
          państwa. Przy podejmowaniu decyzji o ogłoszeniu strajku, związkowcy powinni
          wziąć pod uwagę współmierność żądań do strat związanych ze strajkiem. Tak szero-
          kie i nieprecyzyjne podejście do fundamentalnego uprawnienia związkowego budzi
          w praktyce szereg wątpliwości interpretacyjnych.

          W ostatnim czasie można było zaobserwować tendencje zmierzające do rozszerze-
          nia grup pracowników objętych zakazem strajku. Znalazły one wyraz w negatywnie
          opiniowanych przez OPZZ projektach aktów prawnych.


                                                                             25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30