Page 17 - Żywność - Kompleksowa oferta usług JARS
P. 17

obowiązywać do 2013 r., jako rozwiązanie okresowe. Obowiązują do dziś.
          W ocenie OPZZ niezbędne są zmiany w systemie podatkowym, ale o charakterze
          systemowym. Powinno się je wzmocnić innymi rozwiązaniami z zakresu polityki
          społecznej, a przyjęty mechanizm ukierunkować na pomoc najmniej zarabiającym
          podatnikom.




          Postulat 8: Wyższe zasiłki dla bezrobotnych –
          co najmniej 50% ostatniego wynagrodzenia


                                            Zasiłek dla bezrobotnych musi być wyż-
                                            szy i powinien osiągnąć poziom co naj-
                                            mniej 50% ostatniego wynagrodzenia.
                                            Jest to zalecenie konwencji nr 168 Mię-
                                            dzynarodowej Organizacji Pracy. Wyso-
                                            kość zasiłku w Polsce należy do najniż-
                                            szych w całej Unii Europejskiej, w której
                                            regułą jest powiązanie tego świadcze-
                                            nia z wynagrodzeniem otrzymywanym
                                            przed utratą zatrudnienia.

          W większości państw członkowskich zasiłek ten wynosi nie mniej niż 50 proc. wyna-
          grodzenia z okresu poprzedzającego utratę pracy.
          W 1997 roku Polska ratyfikowała Europejską Kartę Społeczną – tym samym zobo-
          wiązała się utrzymywać system zabezpieczenia społecznego na zadawalającym po-
          ziomie, równym co najmniej poziomowi niezbędnemu do ratyfikowania Konwencji
          Międzynarodowej Organizacji Pracy. Dodatkowo w Polsce jest krótki okres upraw-
          niający do pobierania zasiłku. Według najnowszych danych GUS aż 82,6% bezrobot-
          nych nie ma prawa do zasiłku.

          Na posiedzeniach Rady Dialogu Społecznego, Rady Rynku Pracy czy w rozmowach
          z przedstawicielami partii politycznych podkreślaliśmy, że wyższy zasiłek dla bezro-
          botnych to konieczność. Podniesienie go od września tego roku odbieramy jako po-
          zytywny, ale nie kończący sprawy krok.

          Zasiłek dla bezrobotnych jest wypłacany z Funduszu Pracy tworzonego z odpisu od
          wynagrodzeń pracowników.  Oznacza to, że pracownicy sami finansują swoje zasiłki.
          Fundusz Pracy powinien służyć łagodzeniu skutków bezrobocia oraz finansowaniu
          programów na rzecz promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej. Tymczasem
          jego środki są wydatkowane niezgodne z ustawowymi zadaniami np. na rozwój in-
          stytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 czy pożyczki dla Funduszu Solidarnościo-
          wego. W okresie pandemii finansowana jest z niego pomoc  dla osób zatrudnionych

                                                                             17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22